Ak potrebuje firma riešiť prepravu tovaru, často stojí pred jasnou výzvou. Outsourcing alebo vlastná preprava? Otázka, či investovať do vlastného vozového parku alebo využiť služby externej prepravnej spoločnosti, sa stáva v určitom bode kľúčovou pre veľké firmy, ale aj živnostníkov.
Viete, ktorá z možností je lepšia práve pre vás a prečo vám dokáže outsourcing prepravy zaujímavo optimalizovať náklady?
OBSAH ČLÁNKU
Každá firma, ktorá potrebuje v určitej frekvencii prepravovať tovar, sa skôr či neskôr dostane do bodu, kde musí rozhodnúť o svojej prepravnej stratégii. V praxi sa najčastejšie stretávame s dvoma typickými scenármi.
Začínajúce spoločnosti si obvykle na občasnú prepravu objednajú prepravnú spoločnosť podľa aktuálnej potreby. S rastom objemu objednávok sa však prichádza moment, kedy by uplatnenie našla aj vlastná dodávka. Napokon, prečo platiť niekomu inému, keď si to môžeme robiť sami?
S odstupom času ale jedna dodávka nestačí, pribúdajú ďalšie vozidlá a firma si zrazu uvedomuje, že potrebuje väčší vozový park. A tu nastáva moment zlomu. Spoločnosť rýchlo zisťuje, že sa musí starať o komplexnú infraštruktúru logistiky (viď. nižšie). A táto administratívna záťaž môže rýchlo prerásť kapacity firmy, pôvodne zameranej na úplne iný biznis. A hoci možno na pohľad zdanlivá tabuľka v exceli hovorí o výhodných nákladoch prepravu vo vlastnej réžii, v drvivej väčšine tam mnohé faktory zarátané nie sú.
Druhý typický prípad sa týka menších, často jednoosobových firiem a živnostníkov, kde si majiteľ vozí tovar osobne. Na začiatku to môže vyzerať ako praktické riešenie. Veď predsa ušetrím za prepravu a mám kontrolu nad celým procesom, od nakládky po osobné doručenie.
Každá minca má však dve strany. Ak sa majiteľ firmy rozhodne stráviť polovicu dňa v dodávke, kedy mu ostane kapacita na riešenie skutočne dôležitých vecí? Získavanie nových zákazníkov, komunikáciu s existujúcimi klientmi, riešenie rôznych nepredvídateľných situácií alebo rozvoj svojho biznisu…
Obidva tieto scenáre majú spoločného menovateľa. Všimli ste si? Riešenie prepravy tovaru a logistiky sa stáva brzdou rastu namiesto toho, aby firmu posunulo ďalej.
Keď firmy kalkulujú náklady na vlastnú dopravu, zvyčajne počítajú len s očividnými položkami – palivo, mzdy vodičov, možno ešte PZP. Realita je však oveľa komplexnejšia a skryté náklady môžu predstavovať dokonca až 40 – 60 % celkových výdavkov na prepravu.
Okrem toho je potrebné uvedomiť si, že každá z týchto položiek predstavuje nielen priame náklady, ale aj čas niekoho z manažmentu, prípadne samotného majiteľa firmy. A čas sú predsa peniaze.
Najväčšie prekvapenia navyše prichádzajú v podobe nepredvídateľných výdavkov. Príkladom sú riziká a náklady, ktoré externá firma už automaticky premieta do svojej ceny. Sú to napríklad poistné udalosti, ktoré môžu vyústiť do tisícových škôd. Okrem priamych nákladov na opravu znamenajú aj výpadok vozidla a potrebu zabezpečiť náhradnú prepravu. A čo tiché náklady v podobe amortizácie vozidiel?
Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, profesionálne prepravné spoločnosti dokážu poskytovať prepravu za nižšie náklady než vlastná doprava firmy. Efektívnejšie totiž využívajú dostupné zdroje a optimalizujú každý aspekt prepravného procesu. Veľmi ľahko to možno vysvetliť na príklade z tak trochu iného súdka.
CARROUTE TIP: Porovnajme si šéfkuchára verzus hobby nadšenca, ktorý sa rozhodol navariť si obed. Profesionálny kuchár kúpi celé kura a celé ho aj zúžitkuje. Dokonca násobne. Z kostí urobí vývar, pečené stehná, kuracie steaky z pŕs, rizoto z mäsa, ktoré zostane vo vývare, dokonca využije aj vnútornosti. Občasný hobby kuchár kúpi len kuracie prsia za presne za tú istú cenu, ako šéfkuchár zaplatil za celú sliepku, ale pripraví si len jeden druh jedla.
V preprave je to identické. Externá logistika dokáže z každého vozidla, vodiča a času vyťažiť maximum. Kombinuje balíky i paletovú prepravu, optimalizuje trasy, využíva aj návratové cesty a celkovo koordinuje kapacity tak, aby každá jazda bola čo najefektívnejšia. Na druhej strane vaše vlastné vozidlo možno polovicu času stojí, čaká alebo jazdí naprázdno. To je ten dôvod, prečo je často externá prepravná spoločnosť v konečnom dôsledku lacnejšie riešenie.
Ak by sme sa na výhody riešenia v podobe externej prepravnej spoločnosti pozreli komplexne, ľahko by ste zistili, že ide strategické rozhodnutie s dopadom na celý biznis. Nie len na prepravné náklady. Aké benefity so sebou outsourcing prepravy prináša?
Nemusíte investovať do vozidiel, riešiť ich amortizáciu, starať sa o servis, údržbu alebo riešiť poistné riziká. Taktiež sa znižuje administratíva či účtovníctvo. Namiesto nepravidelných výdavkov na servis, palivo a poistenie máte pravidelné, predvídateľné náklady za prepravné služby.
Prepravné spoločnosti prirodzene investujú do technológií a riešení, ktoré by pre jednotlivú firmu boli nerentabilné. GPS sledovanie, optimalizácia trás, online reporting, integrácia priamo s ERP systémami, to všetko dostávate ako súčasť služby. Profesionálni vodiči s dlhoročnými skúsenosťami poznajú najefektívnejšie trasy a majú dôležité kontakty na colnice a či servisné služby.
Vďaka externej prepravnej spoločnosti máte možnosť využiť rôzne typy vozidiel podľa potrieb konkrétnej zásielky. Od malých dodávok po nákladné automobily či špeciálne vozidlá ako chladiarenské dodávky či vozidlá s hydraulickou plošinou. Vlastný vozový park má navyše svoje kapacitné obmedzenia. Keď potrebujete náhlu expresnú prepravu, musíte čakať, kým sa vaše vozidlo vráti z predchádzajúceho závozu. A čo sezonalita? Potrebujete pre Vianocami päť vozidiel denne? Žiadny problém. Mimo sezóny stačí jedno? V prípade prepravnej spoločnosti platíte len za to, čo skutočne využijete.
Už viete, prečo si stovky firiem, dokonca aj tých väčších, ako sú Bonami či Bauhaus vybrali externú logistiku ako cestu k efektívnejším prepravným procesom? Veríme, že vám tieto informácie poskytli potrebný komplexný nadhľad. Ak by ste chceli zistiť, koľko môže vďaka outsourcingu prepravy ušetriť vaša firma, ozvite sa nám. Radi vám obratom vypracujeme ponuku na mieru.